"Només es pot iniciar un camí des del teu punt de partida."

dissabte, 22 de febrer de 2014

Una qüestió d'hàbits!



El ioga va d’hàbits. En sànscrit se’n diuen samskara.
Hi ha hàbits beneficiosos i, d’altres que, tot i que poden ser plaents, són perjudicials. Hi ha hàbits dels quals som conscients de tenir-los, i d’altres dels quals no ens adonem. Hi ha hàbits més directament relacionats amb la nostra salut física, i d’altres que ens afecten psicològicament, tot i que, en general, tots ens influeixen tant a nivell físic com a nivell mental perquè el cos i la ment estan íntimament connectats.
Un samskara és un moviment habitual de la ment.
Imaginem-nos que la nostra ment és plena d’una xarxa de carreteres. Prenem-ne una qualsevol: una acció que anem repetint i que anem tornant habitual dibuixa una d’aquestes carreteres.  Aquesta acció pot ser per exemple menjar mirant la televisió, o bé discutir mentre es menja en família, o fumar, o estar-se hores diàries assegut al sofà mirant la televisió, o satisfer la tristor omplint l’estómac… La carretera va imprimint-se més profundament en la nostra ment a mesura que l’anem repetint en el temps. El fet de no adonar-nos-en i anar repetint-la un dia rere l’altre, va enfortint-la i transformant-la en habitual. Quan ens n’adonem ja la tenim molt interioritzada i la carretera ja és una autopista amb uns guarda-rails els quals ens costarà molt de sobrepassar. Aquesta acció s’ha transformat en un hàbit que no podem abandonar i que ens arrossega a repetir-lo una i altra vegada. Hem creat un condicionament, un samskara. El problema és que aquest samskara ens agita la ment i la manifestació d’aquesta agitació podem no relacionar-la amb aquest hàbit. I l’agitació de la ment duu al sofriment emocional, la negativitat, alteracions fisiològiques i respiratòries. Perquè el cos i la ment viuen agafats de la mà.
No obstant això, també comptem amb samskares d’apaivagament i de calma. Hi ha molts bons hàbits que ens aporten pau i ens ajuden a gaudir d’una bona salut física i mental. Fer ioga n’és un, dur una dieta equilibrada, fer exercici moderat diàriament, sopar de manera lleugera, llegir un llibre inspirador, riure, tenir un hobby saludable com la jardineria o l’excursionisme o pintar o simplement passejar el gos…la llista pot ser molt llarga, igual que la dels samskares agitadors.
El truc per a un vida millor és disminuir els samskares d’agitació i augmentar els d’apaivagament. El problema rau en què els primers són molt fàcils d’adquirir i molt difícils d’abandonar, a més, per a combatre’ls primer has de ser conscients d’ells; i els segons demanen molt d’esforç per contreure’ls, tot i que a mesura que anem percebent-ne els beneficis ens és més fàcil de mantenir-los.
En tots dos casos ens cal una bona dosi de voluntat i fe, tant per aconseguir abandonar-ne un de negatiu com per a adquirir-ne un de positiu. Voluntat perquè val molt la pena, es tracta de la nostra felicitat! I fe perquè hem de creure en nosaltres! Creure en nosaltres mateixos també és sinònim de felicitat!
Personalment sé els beneficis que m’aporta la pràctica diària del ioga, el ioga és la unió del cos, la ment i la respiració, és estar amb tu a l’instant present, i això vol dir benestar. Hi ha èpoques en què aquesta pràctica és diària i d’altres en què apareixen entrebancs per a poder practicar amb continuïtat. En aquestes ocasions la voluntat i la fe s’han de mantenir més fortes, perquè les excuses per a no fer la pràctica poden ser molt potents.
A mi m’agrada practicar pel matí, perquè començo el dia amb calma i equilibradament i després tot transcorre amb més facilitat. Per a fer una bona pràctica, és a dir, per a poder gaudir de tots els seus beneficis, és necessari disposar del temps suficient. Si practico pensant que d’aquí una hora he hagut d’acabar la pràctica per tenir temps de fer tot el que haig de fer i dur les meves filles a temps a l’escola, malament…ja no estic centrada en el meu cos mentre practico, estic centrada en l’agitació de no fer tard…i això ja no és ioga. Per tant, necessito llevar-me d’hora, i necessito molta voluntat per a llevar-me d’hora. Quan la voluntat em falla, he de cercar recursos per a estimular-la i aconseguir que aquesta es desvetlli per a poder actuar com desitjo. Quan tenim dificultats per a llevar-nos d’hora, hi ha una sèrie d’eines que poden ajudar-nos a crear aquest hàbit:
  • Crea una rutina per la nit per poder descansar bé:
  • Sopa lleuger i com a mínim dues hores abans d’anar a dormir.
  • Beu-te una infusió relaxant.
  • Abaixa els llums i apaga el televisor una hora abans.
  • Recupera hores de son. Si ahir només vas dormir cinc hores, avui en dorms deu.
  • Quan et fiquis al llit, digues-te mentalment que et llevaràs d’hora.
  • Prepara la nit anterior tot el que necessitis pel matí per no quedar-te curt de temps i no distreure’t durant la pràctica, de manera que l’ego no pugui buscar-se una excusa dient-te a l’orella que “avui vas just de temps, potser que ho deixis córrer…”.
  • No et distreguis amb el telèfon ni amb l’iPad ni amb l’ordinador. El correu electrònic o el Facebook probablement poden esperar.
  • No consumeixis coses ensucrades per la nit. El sucre no ens ajuda a desvetllar-nos pel matí.
  • Llegeix llibres inspiradors.
  • Explica a la teva família el teu projecte. El fet de compartir-ho pot engrescar-te a aconseguir-ho.
  • Comença a pensar en la teva pràctica la nit anterior. Per a poder progressar, necessitem temps, sinó ens podem quedar encallats i tindrem una sensació de desengany que no ens estimularà per a llevar-nos i continuar.
  • Pensa en els beneficis que t’aporta el ioga.
  • Sigues fidel a la rutina diària pel que fa a horaris: cada dia ves-te’n a dormir i lleva’t a la mateixa hora.
  • No t’oblidis de per què ho fas: per sentir-te millor.
  • Pel matí la nostra ment està molt vigilant. En cas que comencis a pensar en totes les coses que has de fer al llarg del dia, tingues a mà un paper i quelcom per escriure i ves anotant el que se t’acudeixi per a poder practicar sense distraccions.
  • Recorda que només necessites vint-i-un dies per instaurar un nou hàbit, després d’aquests dies ha de ser més fàcil.
  • No et castiguis si un dia no ho aconsegueixes, sigues tolerant.
  • No tinguis pressa. L’ideal és practicar cada dia, però potser començar proposant-te de practicar només quatre dies per setmana et serà més fàcil d’acomplir i aquest fet et farà augmentar la fe en el teu èxit, estaràs sembrant una llavor per a una pràctica diària futura.
  • Tingues fe i dóna-li valor a la teva paraula. Quina validesa li dones a la teva paraula? Si dius que faràs una cosa…la fas? Fes-ho!
No cal dir que dur una alimentació equilibrada i saludable i fer exercici suficient és bàsic per al nostre benestar. Són hàbits també, sí. Però són imprescindibles perquè els seus beneficis ens aplanen el camí de la vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada