"Només es pot iniciar un camí des del teu punt de partida."

dissabte, 22 de febrer de 2014

Què significa "eka tattva"



Rellegint els sûtres de Patanjali i pensant en ells, tots són una perla de saviesa que ens obren la ment i ens la il·luminen. Però ”eka tattva” crec que pot ser una molt bona eina per a aquells que volem abocar-nos a una vida interior rica i espiritual, ja que el nostre estil de vida occidental, tan material i terrenal, no ens ajuda a interioritzar, ans al contrari, ens manté en la superficialitat.
Eka tattva” és una expressió que apareix al sûtra 32 del primer llibre de Patanjali:
“tat-pratishedha-artham-eka-tattva-abhyâsah”
La idea és molt simple: En prevenció, una sola direcció.
És una idea que necessito recordar i a la qual m’aferro en moltes ocasions quan m’envaeixen la curiositat i la set de conèixer altres camins espirituals. Avui en dia, amb tota l’oferta de creixement espiritual que hi ha pel món, és molt fàcil de perdre’s i dispersar-se quan en proves un xic d’aquí i d’allà, sense arribar a aprofundir en res. La vana curiositat ve acompanyada de la dispersió. Cerquem desesperadament en tallers, cursos i dotzenes de llibres, on esperem trobar la resposta, de manera que no avancem i ens quedem estancats en una recerca superficial.
S’ha d’aprendre a renunciar, a assumir que quan es tria una direcció es perd l’oportunitat que t’ofereixen les altres, perquè tot és bo i el nostre ego provarà d’entabanar-nos fent-nos dubtar del nostre camí i insistint que sempre n’hi haurà un altre de millor. Però hem d’aprendre a renunciar per reforçar el camí que hem triat, hem de comprendre que és molt fàcil dispersar-nos. Hem de perseverar en una sola direcció. Si volem progressar, hem de centrar-nos en una sola direcció.
Totes les escoles de ioga tenen la mateixa meta, però la manera de treballar de cadascuna pot ser tan diferent que poden arribar a confondre’ns. Aquest sûtra ens diu que per prevenir els obstacles, la pràctica del iogui ha de posseir la qualitat de la unitat. Les qualitats d’aquesta unitat són la fidelitat en el camí, la constàcia en la pràctica d’aquest camí, la coherència en la nostra manera de procedir i la consistència. Si treballem en una sola direcció, això produirà la reacció necessària per combatre els obstacles, i la pràctica del ioga necessita esforç per poder establir-la en la nostra vida i mantenir-nos-hi. Per aconseguir mantenir-nos en el camí del ioga, hem d’esforçar-nos.
Com que el ioga no consisteix només en la pràctica d’unes postures i uns exercicis respiratoris, sinó que pot donar-se en qualsevol moment del dia i en qualsevol circumstància, personalment, quan el meu ego s’infla i em diu que necessito saber rus o que seré millor professora de ioga si faig un curs de coaching vital, visualitzo l’expressió ”eka tattva” a la ment com si es tractés d’un rètol lluminós de neó, i em recordo a mi mateixa que, en realitat, l’única cosa que desitjo és aprofundir en el camí del ioga i la devoció, i que el poc temps de què disposo el vull dedicar a això. Perqué per mantenir-me “en una sola direcció” haig d’allunyar-me dels obstacles que me’n desvien. En realitat jo no vull parlar rus, és el meu ego que vol demostrar alguna cosa, i no necessito estudiar coaching per ser millor professora de ioga, seré millor professora si sóc una bona estudiant, si practico, si aprofunditzo i experimento el ioga. Res mes. Per tant, si volem aconseguir alguna cosa, hem d’anar a cercar-la, sense desviar-nos, essent conscients que existeixen d’altres camins, sense mensyprear-los, però aprofundint en el nostre i mantenint-nos-hi. Així doncs: eka tattva.


Cecília

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada